Per traduïr malament un Tàpies no es tracta nomès de treure l’accent i posar una “a”


Vaig arribar a Mèxic el diumenge just per assabentar-me el dilluns de la mort d’un del pintors catalans amb més personalitat de l’art d’avantguarda. I va ser just el següent diumenge que l’obra d’Antoni Tàpies es va creuar amb mi al “Museo Pedro Coronel” de Zacatecas. I ara que segons quins personatges públics decideixen comparar el català amb la llengua mandinga, us explicaré l’anècdota que em va passar amb el català i una obra d’Antoni Tàpies exposada en aquest museu.

El Museu Pedro Coronel s’ubica dins de l’Antic Col·legi Real i Seminari de Sant Luis Gonzaga pertanyents a la Companyia de Jesús. El patrimoni pictòric inclou magnífiques obres del segle XX, entre les quals destaquen de Salvador Dalí, Picasso, Miró, Braque, Hagart, Chagal, Basarelli o del mateix Pedro Coronel. Del pintor català Joan Miró destaca sobretot una de les obres més compromès en la lluita antifranquista com són la sèrie de litografies dedicades a la infantesa d’Ubú.

Després de comprovar que l’obra més extensa de tot el museu era la de Miró, la meva sorpresa va ser encara més gran quan de sobte, en una sala, trobo un rètol on titulava “L’art d’avantguarda català” amb una perfecta explicació a sota de la identitat catalana. Allà hi vaig trobar obres de Tàpies i Antoni Clavé. La curiositat identitaria va fer que focalitzés l’atenció cap a aquelles teles quan de sobte em vaig trobar davant una tela de Tàpies senzilla (en la informació de la qual encara no hi constava el recent traspàs), trencada per la meitat amb una taca groga i, com si fossin uns esparadraps de la tan característica mixtura de Tàpies, les quatre barres vermelles. Al costat la “ce trencada” i a sobre una frase que revelava totalment el significat de la tela “Endarrera aquesta gent” als ulls de tot bon català una mica informat de les qüestions bàsiques del país.

La meva excitació per la remembrança de la terra estava creixent exponencialment quan, ai làs! El rètol que acompanyava el quadre em va fer baixar la trempera de cop: “Detràs de esta gente”. No, home no. És el què vaig pensar. I capficat com estava. I preocupat per què el català no arribés mai a ser tractada com la llengua mandinga (amb tots els respectes pels mandingales) me’n vaig anar cap al restaurador del museu i li vaig fer una dissertació sobre el significat de l’obra i de la mala traducció de que constava el rètol acompanyant. L’home em va mirar encuriosit, i crec que, interessat. Vam intercanviar els correus electrònics, em vaig posar a disposició del què fes falta i me’n vaig anar sense saber com acabaria la història.

I, en una setmana tan convulsa, fins aquí aquesta anècdota d’homenatge a Antoni Tàpies i al català. N0 sabré mai com haurà acabat, per tant, agrairé que si mai algun dels àvids lectors (que amb paciència ha arribat fins a la coda del text) visita el “Museo Pedro Coronel” de Zacatecas, vagi fins a la sala de l’art d’avantguarda català i comprovi si vaig ser capaç d’esmenar l’error en la traducció. Si és així, agrairé profundament que se’m faci saber. I si no, us convido que a base de paciència, tenacitat i constància torneu a explicar al conservador que la traducció al castellà hauria de ser “Atràs esta gente”.

2 thoughts on “Per traduïr malament un Tàpies no es tracta nomès de treure l’accent i posar una “a”

  1. Hola Jordi, per mi no hi ha c-trencada al quadre sinó una falç. I entenc que la paraula “atrás” no fa justicia a la traducció, mentre que “detrás” sí pren més el sentit de l’expressió tot i que potser no és del tot encertada. Potser jo ho traduiria per “Con esta gente”. Perquè l’endarrera no l’entenc des d’un punt de vista de geometria de l’espai sinó de suport mutu per anar … endavant!

  2. Jo veig un nas molt gros a sobre d’un bigoti… rollo aznar! ho sento, és el què té estar totalment desentrenat en la interpretació de l’art modern

Deixa un comentari

